Onderzoek Sonos: muziek maakt van het huis een thuis.
In het hectische leven van een gezin met kinderen speelt vader of moeder vaak een dirigerende rol. De kinderen moeten naar school, de maaltijd klaargemaakt. Daar tussendoor passen ternauwernood sociale activiteiten én huishoudelijke taken. De smeerolie tussen al die drukte? Dat is muziek. Althans, dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Sonos naar de rol van muziek in het leven van mensen. Zo vindt de helft van de onderzochte Nederlandse huishoudens met kinderen dat het afspelen van muziek spanningen kan wegnemen. Daarnaast zegt 42 procent dat muziek regelmatig inspireert om meer tijd met elkaar door te brengen. Was dat misschien wat de Beatles bedoelden toen ze zongen: ‘Come together, right now’?
Shiny happy people
Als Nederlandse gezinnen thuis zijn, luisteren ze gemiddeld 27 procent van de tijd bewust naar muziek. Per week betekent dat een gemiddelde luistertijd van zes uur en vijftien minuten, het langste van alle onderzochte landen. Britse huishoudens hebben ‘slechts’ drie uur en drie kwartier per week muziek opstaan, nog net meer dan Australiërs: drie uur. Bijzonder is dat de gezinnen die relatief het meest naar muziek luisteren, gemiddeld ook gelukkiger zijn met zowel hun relatie – ze geven zichzelf een elf procent hoger gelukscijfer dan gezinnen die minder muziek luisteren – als het leven in het algemeen (vijftien procent hoger). Daarbij zorgt het regelmatig luisteren naar muziek er ook voor dat gezinnen meer tijd met elkaar doorbrengen. Zo spenderen ‘muziek-minded’ gezinnen gemiddeld vier en een half uur meer tijd met familieleden dan gezinnen die minder naar muziek luisteren.
Sweet child o’ mine
Wie kinderen heeft, weet dat zij een grote invloed hebben op het reilen en zeilen in huis. Zo ook op de muziek die wordt gespeeld. In het onderzoek geeft 39 procent van de gezinnen aan dat de kinderen regelmatig een nummer wegdrukken dat de ouders hebben opgezet. Weten ouders soms niet waar hun gespuis graag naar luistert? Nee, dat is het niet. 85 procent van de moeders en 78 procent van de vaders zegt namelijk te weten op welke nummers hun kids door het huis springen. De vraag is dan natuurlijk: wie bepaalt er nu of Miley Cyrus of juist de Rolling Stones worden opgezet? In 35 procent van de families bepalen de aanwezige gezinsleden samen welke muziek er draait. Elf procent wijst om de beurt iemand aan. Bij slechts één procent ontstaat er wel eens ruzie over muziek. En dan is duidelijk: je familie kun je niet kiezen, je muziek gelukkig wel. Soms dan.
Another one bites the dust
Muziek kan vereende krachten hebben. Zo is 72 procent het eens met de stelling dat de juiste muziek speciale momenten nog specialer kan maken. Maar ook minder speciale momenten kunnen wel een achtergronddeuntje gebruiken – tachtig procent van de Nederlandse gezinnen stofzuigt, boent en klust beter in huis met muziek op hoog volume. Waar muziek allemaal nog meer toe stimuleert? Dertig procent rijdt harder op muziek, 24 procent zegt meer te sporten. Anderzijds inspireert een goede track bij 26 procent tot het knuffelen van een geliefde. Bij 24 procent zelfs tot het uitspreken van ‘ik hou van jou’ tegen een ander.
So listen to the radio
Waartoe Nederlanders in staat zijn als ze hun ‘guilty pleasure’ horen? Dat zegt het onderzoek niet. Wel blijkt dat dertig procent van Nederland een favoriet nummer te hebben dat ze liever niet aan anderen laten horen. Misschien dat ze die dan wel enkel opzetten als ze helemaal alleen zijn. 69 procent geeft aan dan naar een veel gevarieerder spectrum muziek te luisteren dan in de aanwezigheid van anderen. Nieuwe nummers leren ze vooral kennen via de radio – 48 procent geeft aan dit als belangrijkste bron te beschouwen. Op ruime achterstand volgen tv en film (negen procent), familie en vrienden (zeven procent) en afspeellijsten of feeds (zeven procent).