Lieve fantastic moms,
Sinds moeders tegenwoordig online shoppen is techniek steeds belangrijker voor ze geworden. Een laptop met wifi, een mobieltje met 4G, online betalen met iDeal. Moeders gebruiken steeds meer techniek en kunnen steeds minder zonder. En dit beginnen wij papa’s te merken…
Wij blijken de ideale zondebok als er een storing is bij iDeal. Is het internet weer eens stroperig traag, dan ergert vrouwlief zich er de hele dag aan en ‘s avonds reageert ze zich af op haar wederhelft. Het is immers ‘zijn routerding’ en ‘zijn internet’ dat het weer eens niet doet. Manlief loopt dan stilzwijgend naar de meterkast, zet modem en router even uit-en-weer-aan en 20 seconden later is het internet weer zo snel als het licht.
Hoe komt het nu toch dat moeders wél weten hoe magnetron, wasmachine en andere apparaten met de meest onzinnige icoontjes op de knoppen werken, maar nog steeds niet het aan- en uitknopje van een simpele router kunnen vinden? En waarom wordt al die irritatie, frustratie en woede om een klein technisch probleempje toch telkens op manlief gericht?
Ik vermoed dat uit statistieken zal blijken dat technische storingen in het thuisnetwerk de nummer een oorzaak is van alle relatieproblemen bij stellen tussen de 28 en 73.
Hebben jullie, de fantastic moms, tips om deze ergernissen voor eens en altijd de wereld uit te helpen?
Groetjes Arno
Och lieve Arno,
Wat moet je het toch zwaar hebben… Ik kan me niet voorstellen hoe je je voelt als je na een lange, vermoeiende dag werken thuiskomt en dan ook nog eens een boze vrouw tegen het lijf loopt. Echt, respect dat je nog niet in een depressie bent geraakt hoor.
Kijk Arno, je begint zelf al over een modem en een router. Wij weten niet eens het verschil tussen die dingen. En ja, internet is zo’n beetje het belangrijkste op een dag dat er drie kinderen om je heen dartelen. Want nee, het gaat niet alleen om ‘internetshoppen’. Zo leuk is dat niet eens, weet je nog wel na onze discussie vorige week? De stad in is namelijk veel leuker. Nee, Internet is een levenslijn, die wij nodig hebben om soms niet gek te worden. Op die manier kan er een kind zoetgehouden worden met Netflix op tv, de andere kan een woezel en pip filmje kijken op de tablet terwijl we van de jongste proberen de vlijmscherpe teennagels te knippen.
En al die apparaten waarvan wij wel weten hoe ze werken, zijn apparaten die het leven makkelijker maken. Apparaten die we iedere dag moeten gebruiken, of we nu willen of niet. En als zo’n apparaat niet naar behoren werkt, bellen we een mannetje of we bestellen gewoon een nieuwe. Via internet. En als de magnetron niet werkt, bestellen we eten. Via internet. Begin je het te snappen?
En waarom richten we onze woede om slecht internet op de man? Het is wat ons betreft een mannelijke taak, net als het vuilnis buiten zetten en zorgen dat Netflix het doet. Al stemmen wij er ook voor om ‘nagels knippen van kinderen’ aan dit lijstje toe te voegen.
Het leren van die knopjes is iets wat we simpelweg niet willen leren. Want dan moeten we ook leren wat een modem en een router is. En voordat je het weet moeten we ook leren hoe je een stop vervangt. En kom op, je wilt toch niet helemaal overbodig worden?
Dus gewoon even zorgen dat het allemaal werkt!
Groetjes!